Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.03.2023 21:46 - АЗ - С КОМПЛЕКСЕН КУЛТ КЪМ ДЪРВОТО !
Автор: planinitenabulgaria Категория: Забавление   
Прочетен: 1495 Коментари: 3 Гласове:
3

Последна промяна: 26.03.2023 21:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                             АЗ – С КОМПЛЕКСЕН КУЛТ КЪМ ДЪРВОТО !

    Винаги съм обичал гората, дърветата, изпитвам преклонение пред престарелите огромни дървета. Когато под някое таково дърво има и оброчен кръст, емоциите ми са още по-силни. Напомням за Кръстатия дъб над Кокаланския манастир, хиляделетно дълво, което мутри взривиха за да търсят в него злато. Много тежко преживях тази простащина. И още един случай, огромен бук на пътя между селата Дупнивръх и Губислав. Този бук бе със специален ствол, защото скатът е наклонен към пътя, а под него имаше извор с кристална вода. Имаше и скамейка, да си починат хората и поилка за животните. Мутродървари то отссякоха, защото е удобен за товарене, на самия път е. Изворчето пресъхна, пейката бе изоставена и рухна. Един красив природен кът бе унищожен от простащината. Христо Попконстантинов, родопчанин, за такива случаи ползва израза „нечия просташка ръка”.

   През живота си съм засадил много дървета, голяма част от тях подарени от мен на приятели за дворовете им. Имах си някога разсадник в двора, където върху диви подложки правех присадки. На третата година подарявах фиданките.

    Работата ми налагаше годиини на ред да посещавам  Общежитията за чуждестранни работници до с. Кремиковци, където имаше трепетликова гора. Много малки трепетличета извадиих през тези години и също ги подарих. Те станаха големи дървета по много населени места на страната. В САЩ на границата с Канада растат сливи, посадени от костилки, които взех от с. Тъмраш. В Германия в еддно село има липа, коато хората са кпъстили „Липата на Коста”. Черни борчета вадех около вр. Голата Глава. Понякога попадах и на уникални дръвчета, напр. ангорски бор, с меки игли и специално кора. Такъв имам в двора си, страхотевица като красота.

   Във вилната ни зона режа стари дървета, като ги вземам за огрев. Умея да извършвам и резитба на овощни дървета, като според дадеността преценявам каква корона да им оформя.  Никога не съм купувал до сега дърва. Толкова много имам, че в дома си не ползвам парното, а печка на дърва.

   Обичам и да работя с дървен материал. Имам скромна работилница с най-необходимите за това машини. С тяхна помощ направих една вила от дърво, лятна, а също обзавеждането и украсата на вилата ни. Преобразих и интериора в апартамента ми.

   Обичам да работя с дърво, носи ми радост и успокоение. Пътувайки из страната ако видя в някой склад за дървен материал 5 см. дъска с красиви жили, купувах я без да имам предвид какво точно ще направя с нея. Имам си и сушилня, където на проветриво място притисната за да не се изкириви тя ще чака реда си.

   Дойде време обаче, когато от никакъв предмет от дърво вече нямахме нужда, а ми се работи с дърво, чувдтвам нужда да се докосна до него. И така складът ми с дървен материал, отлежавал доста години, абсолютно сух и без остатъчни напрежения се поизчерпа. Работех с чамов материал, бял и черен бор и смърч, но също и с буков. Всеки има своите  особености.

   И... сдобих се дървен материал от бяла мура.  С такова красиво дърво не бях работил до сега. С него се изработват скъпи мебели и се правят монуменнтални дърворезби. Ще спомена два образа, докоснали се до този дървен материал. Обзавеждането на дома на Александър Лилов бе от беломуров материал, получен като  подарък от техникум по дървообработване  в Разлог. За заслуги към държавата. Царо започна сеч на беломурова гора в Рила, който бичел в Смолецовата дъскорезница в Петрич и го продавал в Гърция. Беломуровата гора има специален микроклимат и поради него там зимуват мечки, крият се и други диви животни. Ако този материал е съхнал над 10 години и от него се изработи дърворезба, която се поставя навън, дървото издържа дълго на атмосферните условия. На ж. п. г. Своге има един  кафежия, който от дърво изрязва животни. Взема по 350  лв. за мечка, която дебне или се е покачила на дръво, за лъв или маймуна, каквото му поръчаш. Ползва машини, ръчната работа е накрая. Иска да работи с дърво човека, разбирам го. Какъв труд пада да се изреже от дърво фигура напр. на мечка, 350 лв. са нищо за такъв труд, който той полага по малко в продължение на месец.

   С гредитте от бяла мура се сдобих, след като мой познат дърворезбар на монументални платна почина. Гредите са отлично качество с размери 9 х 9 см, 9 х 12 см и 9 х 15 см, дълги са по 200 см. Мога да ги разбичавм на абрихта си като ги объръщам, защото височината на сряза е макс. 10 см. Подреждам ги по номера, които пиша на тях, защото когато ги ползвам се съобръзявам с жилите им, които поставям симетрично. По този показател мога веднага да кажа един гардероб от Велинград от майстори ли е изработен или от такива, които да свършат работа без да имат поглед върху нея. Ако направи нещо човек, то трябва да е красиво, да го ползват хора с вдъхновение, а не трифоноворадеви боклуци или тяхната следваща популация - боклуци с вкоченясали съвести или политпроститути-еднодневки.

    Каквото отношение имам към дървото, същото го имам и към камъка. В много от постингите ми имам снимки на скали, но има и нещо друго – мога да работя прилично с камъни без да ме е учил някой как става това. И моят зид е по-красив от този на майстора.

   Изведнаж оказал се с толкова много дървен материал с цена на злато, аз започнах да правя разни предмети от него, които подарявам. Отиваме някъде на гости, гледам такъмите на телефона и разни дребни предмети на земята или на неподходящо място. Защото за мястото до леглото не може да се намери подходяща масичка. Аз вземам размерите и правя такава, съобразена с вратата на гардероба, да се отваря почти максимално, с височината на леглото и облигатно с допълнителна полица. Соъбразявам и цвета на дървото, байцове – много.

   Другаде цветята поставени на неподходящо място. Правя цветарник за върху радиатора или самостоятелен на стъпаловидни етажи. Доста неща мога да направя, да не пропусна и закачалки за стена. А също нестандартни кухненски маси за определено място, напр. триътални, каквото ми дойде на ума.

     На един високо издигнат интелектуалец съм направил цял кът, състоящ се от три предмета и още един за жена му, който ще внесе хумор в дома им, но той явно се притесни като научи за този подарък и замлъкна. Набързо го изработих, мога дълго да почакам.

    Пред кабинета на зълолекарката, която ходя имаше една грозна скамейка. Направих една с цвета на вратата, висока 44 см, с полица, хората да сядат на нея с кеф и да си обуват калцуните. Дано някой да не я „цуне”, но и това не е проблем, ще направя друга, размерите ги помня.

   Само че, животът не е съвръшен. Много скромни като възможности са машините ми и поради това полагам много ръчен труд. Дърворезби не мога да правя, но да измисля как да направя някакъв предмет от дърво, това го мога. А също и после да го изработя. Много е важно да се напрпавят точно правите ъгли, правило, което важи и за строителството. И така да се залепат елементите, че жилите на дървото да станат техни симетрични шарки. Затова си избирам дъски с вити жилки, а не такива, които са правожилни. Защото те са хомогенни и са подходящи за изработване на дървени стълби.

    Постингът ми не е стандаратен, но има и други хора с култ към дървото, цитирах един – кафеджията на гарата в Своге. Тези хора ще ме разберат.

   Ще пособа и един библейски дърводелец, „бащата” на Исус Христос, дърводелецът Йосиф.

   Дървото присъства в живота на човека от раждането му, когато го поставят в дървена люлка, до поседния му ден, след който го обличат в дървен костюм...

 

 

  




Гласувай:
3



1. gardener - Интересно.
26.03.2023 23:21
Аз, се изживявам като колекционер. Събирам всичко, което ми отговаря на чувството за красота. От картини до икони, от дървени предмети и фигурки до дърворезбовани ... всякакви работи. Разбера се, нямам работилница, аз съм по "лъскането", лакирането, мазането с масла, безирането, тампонирането с разни разтвори..., да не забравя, реставрирам и железни и всякакви метални предмети до разни пружинни механизми, най ме нервеят часовници с махала, сега имам един от 1888, който трябва да тръгне, да бие на всеки час, колкото е часът и на всеки 1/2 час. Преди 30 години бях го направил, но го опрапости влага и нехайство, всъщност е семеен часовник, повечето неща са ми от миналите хубави дни на моите семейства във времето. Та, от това ми неогласено хоби съм забелязал, че в България сме живели доста мизерно и много, много малко сме внасяли страшно скъпи вещи за бита ни, но е имало внос, разбира се само елитът си е позволявал нещо функционално и красиво, а после по-красивете вещи са отишли при някой много хитри комуняги - колекционери. Част от вещите ми ги носят и се хвалят крадците им и разбира се, тези, които са ги откупили от крадците, но така е и с недвижимите ни имоти, понякога това буди злоба, която може да ме убие. Но не това е целта на твоя пост и на моя коментар, предполагам и аз искам да изглеждам интересно и загадъчно на твоя фон. Няма нищо по-хубаво от това, човек да създава или пази красотата и да може да я дарява на хора, които ще я ценят. Наскоро по новите магазини за западно "барахло", купих дизайнерска чаша от малки парченца дърво, всяко парченце по 3 кв. см. с нещо като "шпонка", хванато за следващото и формите им са не повече от 3 и те създават някаква реплика на граала според т.н. църковни версии за граал. Някаква датска майсторка на такива авторски нещица. Та, се сещам за Холандия, където преди 350 г., даже най-бедните имаха картини в домовете си и стандарт, в пъти по голям от днешния стандарт на червените изроди. Виж снимките от домовете на "елита" ни ...
цитирай
2. planinitenabulgaria - На г/н Гарденер:
27.03.2023 11:13
Аз също събирам стари предмети, носещи духа на времето. Колекцията ми е доста голяма и разнообразна. За жалост цигани ми откраднаха от вилата огромен тюмбелек за вол, подаарен ми от Н. Хайтов. Той имаше надпис с година на изработката му - 1770-а и за кого е изработен, за Порязови. Имам и паметник от с. Тъмраш на висш духовник, починал през 1833 г. Откраднахме го от кръстовете, предназначени за смилане на чакъл по време на Възродителния процес.
Майстор съм по редставриране на дървени предмети, но то изисква много голям труд, доста по-голям отколкото да направиш нов предмет като стария.
цитирай
3. gardener - Явно говоря за дребни ремонти, така ...
27.03.2023 11:36
Явно говоря за дребни ремонти, така е, реставрацията е сложна работа, аз с много сложни не се захващам. Като стана дума, бях Ви питал преди време, когато ходите по планините, срещали ли сте ... един тип кръстове, които в Русия ги водят старообядни от времето преди Петър първи и баща му - периода до 1650 година, но явно тук всички е унищожавано планомерно от много и различни окупатори. Има един добър "лектор" в тубата. Никът му е Председател, работи в коалиция с ника Джон Конър, ще ги намеря, те имат интересни наблюдения за тяхната си руска култура. Предполагам, т.н. Конър работи за ФСБ, но е интересен човек... Както и да е. За мен са стойностни руснаци с малки ... е и те са раждани и живели в СССР и цялата ... отходна култура, в която съществувахме тогава, няма как да не ни се отрази, оня "строй".
https://www.youtube/@johnconnorrus
https://www.youtube/@user-PredsedatelSNT
Приеми тези линкове, като хора, които мътят главите на народите си и включително и нас тук, с нашите съветски другари, винаги трябва да имаш едно на ум, да разбираш, че сме част от една група на пръв поглед независими държави, които са толкова свързани с тях, че те ни имат за техни и само ... принадлежността ни към най-големият враг на тези ... хора, може да ни направи независима държава и развиваща се в рамките на Европейската култура... От къде тръгнахме, а пак стигнах до моята си песен. По тази причина в РБ, трябва да мине декомунизацаия и лустрация с пълната замяна на всички днешни политици, до един свързани с ДС и БКП, до един прости и долни животни, работещи в собствен интерес и в интерес на съветската си родина..., а темата бе за дървото, как ли е тръгнала приказката ... ще ядем дървото, предполагам от родните им ратайски борби, които някога са устройвали за да изтупат въшките от главите си.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12191574
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18322
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031